Followers

Syahir - Emy Anniversary :)

My Lil Pumpkin..

Breastfeeding Milestones..

Lilypie Breastfeeding tickers

Sunday, October 31, 2010

Laksa Penang Asli



Assalamualaikum...


Hari ni lunch.. Hubby nak makan laksa penang.. Yana masakkanlah untuk suamiku yg tersayang.. Meh kita tengok resepi laksa penang.. Sebelum tu nak bagitau, yana lahir di penang tau.. So, ni adalah resepi asli dari penang..hehehe..


Sebenarnya, senang je nak buat laksa ni. Meh kita tengok bahan-bahannya..



Bawang merah, cili api, bunga kantan..




Belacan bakar.. bahan yg penting 
dalam pembuatan laksa.. 
Sape yg kuat resdung, memang tak boleh makan laksa..hehehe




Ikan kembung.. Orang penang panggil ikan termenung.. hehehe..




Ikan sardin.. Beli yg tin kecik pun cukup dah.
Nanti basuh dulu ikan sardin dan 
buang tulang sebelum di blender.. 
(Kita cite masa nak masak nanti..)





Daun kesum.. Bahan yg paling penting.. 
Kalau takde daun ni, anggap je laksa tu tak menjadi..hehehe..




Otak udang yg dibancuh dengan air panas.. 
Ada satu lagi bahan, iaitu asam jawa.. 
Ambil air dia macam biasalah..
Jangan lupa cili boh giling tu ye..


Ok, jom kita masak sekarang.. Ni cara-cara dia:


Blender je semua bahan yang yana bagitau tadi, iaitu:

* Bawang merah
* Bunga kantan
* Belacan bakar
* Cili api

Lepas tu, masuk je dalam periuk..








Ikan kembung tadi di rebus, lepas tu angkat dan ambil isinya sahaja.. 




Jangan buang tulang ikan tadi tau..
sebab ia akan di blender, tapis dan ambil airnya..






Lepas dah blender isi ikan kembung dan sardin tadi,
masukkan dalam kuali selepas 
bahan yg pertama tadi..
Masukkan juga air dari tulang ikan tadi.. 






Masukkan pula cili boh giling tu.. 
Pastu kacau-kacau.. :) 

Otak udang tadi pun dimasukkan 
dalam kuah yang sedang di masak ni.. 
Jangan banyak sangat.. 

Ada orang masukkan otak udang ni bila nak makan.. 
Cuba masuk masa sedang masak.. lagi sedap tau..

Air asam jawa pun masukkan sekali. 
Lagi pekat.. lagi sedap..nyam nyam..

Kalau ikutkan laksa penang, 
nenas di blender dan airnya dimasukkan juga..
Cuma yana tak boleh makan nenas..
Korang masukkan je nenas.. Nanti manis je..





Lepas kuah dah agak mendidih.. 
Masukkanlah daun kesum dan 
bunga kantan lagi yang dibelah dua..
Yana masukkan daun kesum banyak 
sebab hubby yana suka daun ni banyak-banyak..hehehe

Masaklah sampai kuah mendidih..





Jangan lupa potong segala rencahnye ye.. 
Bawang merah.. Timun.. Cili api, 
Bunga kantan.. Daun pudina.. Telur.. 
Nanti tabur je dalam laksa bila nak makan..




Jangan lupa pula rebus laksa.. 
Sebelum rebus, basuh dan rendam dulu tau..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
v




Dah siap!! Nyam nyam.. 
Nak makan dah.. Siap dah kacau lg.. hehehe.. 



" SELAMAT MENCUBA"





6 comments:

Ellen said...

TQ..share resepi ni...ellen suka makan tapi tak tau nak masak...nak p try lah ni..hehe

ubi said...

wahh....bes2..hehe
lama x pekena laksa penang...
arhhh..
nice info

~ L.Y.A.N.A~ said...

hehehe.. cubalah.. kte sme2 share info ye.. :)

simply nana said...

sedapnye laksa penang...tp x tau lak kene letak sardin, slalu wat x boh pun..pas nie nk try la...

~ L.Y.A.N.A~ said...

nana> cuba masuk sardin lps ni.. best2..hehehe

wanymickey said...

tq...hurm ley la mskkan tok yg tcinta...mmg favrite die nih...huhu