Followers

Syahir - Emy Anniversary :)

My Lil Pumpkin..

Breastfeeding Milestones..

Lilypie Breastfeeding tickers

Monday, September 26, 2011

Lemak putih kulit buah rambai + Ikan selayang


Assalamualaikum..

Asyik posting pasal masak memasak pula sekarang. Kali ni sebab keterujaan nak share resepi yg bagi yana agak baru. Memang tak pernah rasa apatah lagi masak resepi ni.. Tapi, mertua yana ajarkan masa diaorang datang KL baru2 ni. Rupanya ni fav anak ma a.k.a my hubby.. hehe.. Kalau tau ni fav incik suami lama dah yana belajar masak benda alah ni.. Semuanya secara kebetulan bila mertua datang bawa banyak sangat buah rambai. Sambil makan tu, encik suami request fav dia.. Yana sebagai org Penang memang tak pernah rasa lagi.. Terus belajar dengan mertua dan hari ni berjaya membuatnya.. hehe.. Incik suami bertambah2 makan sampai 3 kali.. hehe..


Kalau orang Terengganu mungkin dah tau.. Mertua yana memang asal dari Terengganu.. Ok, inilah dia.. Lemak putih kulit buah rambai + isi ikan selayang.. Sangat masakan kampung tau.. SEDAP!!




Lemak putih kulit buah rambai in the making... 





SIAP SUDAH!! yummy!!




Menu macam ni sangat sesuai dengan sambal belacan, 
ulam2 dan ikan masin goreng bawang..
Baru betul masakan ala2 kampung..



Ok, nak share resepi juga la..


<Lemak Putih Kulit Buah Rambai + Isi Ikan Selayang>

Bahan2:

Bawang besar 1 biji  [Kisar]
Bawang putih 4 ulas  [Kisar]
Halia 1 inci  [Kisar]
Buah keras 2 biji  [Kisar]
Belacan sikit je  [Kisar]
Cili api 5 batang  [Kisar]

Santan
4 ekor ikan selayang
Serai 1 batang
Cili api + Cili merah
Petai  [Kalau suka]
Jangan pula lupa kulit buah rambai ye..


Cara2:

1.Kupas buah rambai dan ambil kulitnya..
2.Bersihkan kulit buah rambai tersebut dan 
rebus hingga agak lembut..
3. Bila dah lembut toskan, tunggu sejuk dan perah air
dari kulit tersebut.. Ni untuk buang segala getahnya..
4. Ikan selayang tadi pula disiangkan dan direbus, 
kemudian ambil isinya..

Ok, boleh dah nak mula masak..

1. Dalam kuali tumis semua bahan kisar tadi hingga kekuningan..
2. Masukkan santan + air [Kena selalu kacau kalau tak santan jd berketul]
3. Bila dah mendidih, masukkan kulit yg dah 
diperah tadi + buah petai..
4. Masukkan isi ikan tadi
5. Akhir sekali masukkan cili api+cili merah, garam + gula..

Ok, SIAP!! 

~sEDAP!! Dulu, mertua yana ajarkan lemak jambu golok+sotong..
tau apa tu jambu golok? dulu yana ingat tu buah jambu.. hehe..
Rupa2nya buah janggus @ gajus.. Sekarang lama dah tak buat
sebab buah tu susah dah nak jumpa kan..

Balik penang nanti, boleh masakkan ni kat mak dan adik2 pula..



Sape tak tau buah rambai tu mcm mana..
Ini lah dia. Buah rambai ye bukan langsat.. hihi..


Selamat Mencuba!!


2 comments:

SaL_HaSa said...

kak emy !!!!! cedap nih!!!!! wahhhhhh kecuq air liuq tgk nih...lama x makan...yum3...mak sal biasa buat time musim buah rambai...mak biasa letak petai sekali..

~ L.Y.A.N.A~ said...

sal org tganu kan? patut la suka.. hehe.. kak emy ni la 1st time rse n cuba masak.. mmg sedappp!!! yg ni kak emy cmpur petai jg sikit..