Followers

Syahir - Emy Anniversary :)

My Lil Pumpkin..

Breastfeeding Milestones..

Lilypie Breastfeeding tickers

Friday, January 21, 2011

Sakitnya Bersalin!!


Assalamualaikum..


Semua wanita di dunia ni mesti mengimpikan untuk menimang cahaya mata sendiri. Walaupun sakit proses bersalin tu, tapi tetap kita sebagai wanita mahu melahirkan zuriat keturunan kita sendiri.. Ye tak? Yana takde lagi pengalaman bersalin. InsyaAllah satu hari nanti..









Tapi, kita semua memang sedia maklum bahawa proses melahirkan bayi itu memang amat menyakitkan.. Tambahan pula bagi ibu-ibu yang bersalin secara normal. Kesakitan ini termasuklah sakit ketika kontraksi (pengecutan rahim) dan sakit ketika anak di keluarkan.. Sakit ketika kontraksi adalah sakit yang amat sangat. Yana pernah merasainya ketika keguguran dulu.. Memang sakit.. Terguling-guling jugala..huhuhu..



Bagi wanita yang melahirkan anak pertama pula, sakit tu mungkin lebih berganda berbanding melahirkan anak yang seterusnya. Secara purata, proses melahirkan anak sulung adalah sekitar 12 jam, manakala anak yang seterusnya sekitar 8 jam [Solusi isu 24]


Bagaimana cara memudahkan dan menyenangkan proses bersalin?


Allah s.w.t berfirman:


"(Ketika ia hendak bersalin) maka sakit beranak itu memaksanya (pergi bersandar) ke pangkal sebatang pohon tamar (kurma); ia berkata : Alangkah baiknya kalau aku mati sebelum ini dan menjadilah aku sesuatu yang dilupakan orang dan tidak dikenang-kenang! Maka Jibrail menyerunya dari tempat yang rendah : Janganlah engkau berdukacita (wahai Maryam), sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan di bawahmu sebatang anak sungai. Dan gegarlah ke arahmu batang pohon tamar itu, supaya gugur kepadamu buah tamar yang masak."    (Surah Maryam 19: 23-25)



Ayat di atas menunjukkan bahawa Allah s.w.t telah memberi panduan untuk kaum ibu bagi memudahkan proses bersalin. Allah s.w.t telah merakamkan detik-detik semasa Maryam kesakitan untuk melahirkan Nabi Isa a.s sebagai panduan kita..










Ayat di atas banyak menekankan mengenai buah tamar iaitu kurma yang dapat membantu memudahkan proses bersalin. Kita semua sedia maklum bahawa buah kurma memang mempunyai banyak khasiat. Kurma mengandungi gula semulajadi. Gula ini ialah sejenis fruktosa. Pakar perubatan juga akan menggalakkan ibu-ibu ini untuk makan makanan yang mengandungi fruktosa pada fasa awal kelahiran. Fruktosa ni dapat menghasilkan tenaga yang hebat dan dapat menguatkan sistem badan kita yang lemah menjadi bertenaga. Oleh itu, proses bersalin akan menjadi lebih mudah.









Ayat di atas juga ada menyatakan mengenai "gegarlah olehmu batang pohon tamar itu". Ia bermaksud bahawa dengan menarik objek-objek tertentu dapat memudahkan proses bersalin. Tindakan itu dapat mempercepatkan proses bayi keluar dari salur peranakan. Rasanya di hospital juga telah dipraktikkan proses tersebut.



Selain itu, ayat di atas juga ada menyatakan mengenai peranan air dalam membantu proses bersalin. Air dapat membantu mengurangkan kesakitan semasa melahirkan. Kawan yana yang berpengalaman pernah cerita, semasa proses bersalin berbotol-botol air akan disalurkan pada darah ibu. Tujuannya untuk mengelakkan ibu terhidrat. Kalau terhidrat tentulah ibu itu menjadi lemah dan semakin sukar proses bersalin. Kita tengok sendiri di negara barat, mereka telah mula mempraktikkan bersalin di dalam air. Tujuannya adalah untuk mengurangkan lagi kesakitan. 











Oklah.. Bagi bakal ibu juga, amalkan membaca Surah al-Anbiya ayat : 87 semasa saat hampir hendak bersalin.. Yana pun takde pengalaman lagi.. Semoga segala urusan kita dipermudahkan.. ameen.. 


Wallahualam..

 



Tak sabarnya nak tunggu saat-saat ni..
InsyaAllah pada tahun ini.. ameenn..




3 comments:

wan.haniza said...

Kawan ku, due bulan berapa? Kak Radieah coming soon, sedang menghitung hari. Kemungkinan besar raya cina ni.

Apapun, niza doakan yang terbaik untuk emy dan baby ya. Semoga sihat selalu :)

armouris said...

info tentang bersalin dalam air di SIHAT SELALU - Bersalin Dalam Air Kurang Sakit

armouris said...

info tentang kurma di SIHAT SELALU - Khasiat Kurma