Followers

Syahir - Emy Anniversary :)

My Lil Pumpkin..

Breastfeeding Milestones..

Lilypie Breastfeeding tickers

Monday, October 1, 2012

Kuzi Ayam

Assalamualaikum..

Dari dulu lagi ayam kuzi memang menu wajib family yana bila raya menjelma.. Malahan, ayam kuzi adalah antara yang menjadi fav arwah abah. Mak yana belajar masak ayam kuzi ni dari arwah mertuanya iaitu nenek yana.. Yana baru 1st time nak cuba masak ayam kuzi ni untuk incik suami.. Takde guna pes kuzi pun.. Pes nye buat sendiri.. Resepi keluarga ni..hehe..





Bahan2 untuk pes kuzi:

Jintan manis (satu sudu kecil)
Jintan putih (satu sudu kecil)
Bunga cengkih
Bunga lawang
Kulit kayu manis
Buah pelaga
Lada putih (satu sudu kecil)
Lada hitam (satu sudu kecil)
Bawang merah
Bawang putih
Lengkuas
Halia


Cara untuk membuat pes:

Goreng semua bahan di atas tanpa minyak.
Lepas tu blendkan sampai hancur
Siap!!


Bahan untuk membuat kuah kuzi

Ayam/ daging
Pes kuzi yang dah disiapkan tadi
Cili boh
Bawang merah (dihiris)
Bawang putih (dihiris)
Halia (dihiris)
Kulit kayu manis
Bunga lawang
Sos tomato
Santan/susu cair
Kismis
Kacang gajus
Hati ayam (tak nak pun takpe)

Cara membuat kuah kuzi ayam

1.Tumis bawang merah, bawang putih, halia yang dah dihiris sampai kuning
2. Masukkan pes kuzi tadi + cili boh.. Tumis sampai pecah minyak
3. Masukkan sos tomato (2 sudu besar)
4. Dah pecah minyak, masukkan santan/susu cair
5. Masukkan ayam (ayam digoreng separuh masak dulu)
6. Masukkan hati ayam (hati ayam digoreng garing dan dihiris)
7. Masukkan kismis dan kacang gajus
8. Jangan lupa pula garam+gula secukup rasa..
9. Tumis la sampai pekat sikit. Siap!!

Senang kan.. Boleh makan dengan nasi atau roti


Selamat mencuba..


- Posted using BlogPress from my iPad

No comments: