Followers

Syahir - Emy Anniversary :)

My Lil Pumpkin..

Breastfeeding Milestones..

Lilypie Breastfeeding tickers

Friday, November 9, 2012

Saya Mahu Jadi Seperti Mereka..

Assalamualaikum..

Yana nak simpan kata2 semangat dari Wardina ni sebagai usaha untuk terus susukan Rayyan. Memang nak melaksanakan misi penyusan ni sangat mencabar. Semoga yana terus kuat insyaAllah.





Wardina antara idola yana dalam dunia penyusuan susu ibu ni. Wardina sangat komited dengan penyusuan susu ibu ni. She managed to breastfeed her children for 2 years..

“Penyusuan susu ibu merupakan sesuatu yang amat dekat di hati saya. Bagi saya penyusuan susu ibu merupakan satu-satunya cara semulajadi untuk dilakukan, oleh itu apabila anak saya, Amna Nafeesa dilahirkan lima tahun yang lalu, saya telahpun membuat keputusan untuk menyusukannya sehinggalah dia berumur dua tahun,” -wardina


Tahniah Wardina kerana berjaya menyusukan anak2 nya hingga umur 2 tahun..


“Saya kini sedang mengandung anak yang ketiga saya dan saya sememangnya HANYA akan memberikan susu ibu kepada bayi ini!" -wardina


“Setelah membaca tentang bagaimana IQ kanak-kanak yang telah diberikan susu ibu adalah lebih tinggi 6 sehingga 10 kali ganda, saya tahu apa yang saya mahukan. Terdapat banyak kelebihan penyusuan susu ibu. Kanak-kanak mula berjalan dan bercakap lebih awal, mereka mempunyai kemahiran bersosial yang lebih baik, mereka mempunyai pembesaran rahang dan gigi yang lebih baik, mereka lebih sihat dan ceria.. Kandungan yang terdapat di dalam susu ibu tidak boleh ditiru.” -wardina



Cousin yana sendiri yang memang fully breastfeed, babynya yang berumur 11 bulan dah boleh berjalan malahan dah ada 7 batang gigi.. Congrats wiyah :). Chaiyok auni!!



“Kerana saya bekerja, jadi memang agak sukar. Saya terpaksa mengepam susu SEPANJANG MASA! Saya terpaksa merancang masa saya, mengurus dan ‘menyelitkan’ sesi mengepam saya di setiap kesempatan yang ada dalam jadual saya yang sememangnya sudah ketat,” -wardina


"Sebelum saya kembali bekerja saya akan menyimpan sebanyak 80 buah botol susu yang telah dipam di dalam peti ais dan mengamalnya setiap kali. Saya akan mengepam di mana-mana sahaja, di semua tempat, kerana tempat-tempat kerja di Malaysia ini bukanlah ‘mesra ibu’. Saya akan mengepam di dalam kereta, dalam tandas, di belakang pintu – anda namakan sahaja tempatnya. Saya tidak pernah terlepas sesi mengepam saya dan selepas beberapa kali ia telah menjadi sesuatu yang biasa dan telah menjadi sebahagian dari diri saya. Saya tidak akan ke mana-mana tanpa pam atau bayi saya!” -wardina


“Quran menggalakkan para ibu menyusukan bayi mereka sehingga berumur dua tahun. Keyakinan saya telah bertambah kerana saya inginkan hanya yang terbaik untuk anak-anak saya. Anda boleh membeli barang-barang mainan yang mahal untuk anak-anak anda dan hantar mereka ke sekolah yang terbaik tetapi bagi saya yang TERBAIK bermula dengan penyusuan susu ibu,” -wardina



Ni yana dapat dari seorang blogger yang pernah hadir kempen susu ibu dan mendengar sendiri pengalaman dari wardina..


1. susu ibu 6 kali ganda lebih tinggi khasiat dari susu formula..
mengandungi 400 khasiat
2. 44 otot digunakan semasa baby BF
3. baby usaha utk mendapatkan makanan sbb dorg kena sedut dgn smgt br susu kua.. kalo puting dorg x yah sedut2 sgt
4. untuk berjaya BF ilmu sgt penting
5. Perbaiki diri jika sebelum ini gagal utk BF dan jgn kesal tetapi usaha utk maju dan berjaya
6. Sape ckp baby tak cukup susu kalo BF?? (wardina ckp sambil tunjuk penumbuk huhuhu)
7. Susu ibu sebagai perisai sbb de antibodi yg sgt tinggi
8. Susu ibu ikut kehendak - maksudnye isi kandungan susu ibu tu dia ikut umor baby.. baby baru lahir lain..pramatang lain.. sbb tu baby pra matang jgn sesekali bg susu formula.. dorg x leh hadamkan lagi.. sian dorg.. baby umur sethn lain.. umur 2 thn lain.. kuasa Allah.. Subhanallah..
9. Kenapa kat TV x kua iklan susu ibu?? sbbnye xde org yg sanggup bayar.. nak taja ke.. iklan tv mahal.. susu formula org bayar.. sepatutnye kerajaan kita kena war-warkan kebaikan susu ibu ni.. Malaysia masih belum bagus dr segi penyusuan susu ibu berbanding di Eropah
10. Sebahagian klinik di bayar utk promote susu ibu.. (i pon pernah dpt trial pack masa cek prgnt.. tp x usik pon pehtu buang :p)
11. Jangan rosakan sistem penghadaman anak anda..mmg org ske baby debab montok tembum.. tp dari hasil susu formula.. kesian dorg.. kebanyaknnye anak2 BF x bape nak debab.. sbb dorg minum ikut keperluan n senang hadam.. (sebab rayyan tak sebambam baby sedara yang sebaya di kampungla, mereka2 suruh bagi rayyan makan. Tak kenyang katanya. Ni yana yg tulis ye)
- carta tumbesaran baby BF berbeza dgn carta baby yg minum susu formula.. slalu kt klinik tu bg baby susu formula.. so leh dload kat website WHO utk baby BF nye carta.. slalu dpt komen dari sbgn nurse n doc yg x support BF.. anak awk ni kurus sgt ni.. x ckup susu ni.. campo ngan susu formula.. sian dia.. tidak!! slh sama skali.. cuma u all tgk n akan dpt beza nye antara 2 carta tu.. :)
12. Jangan Hina mereka yg tak berjaya BF anak mereka..
13. Join group susuibu utk terus berjaya dan dpt sokongan
14. BF sgt meletihkan
15. Kuatkan semangat!!!
16. BF leh ilangkan stress... bila kita BF anak sambil lihat anak.. (i akui :D)
belajar posisi menyusu (i skrg dh pro BF baring.. BF sgt merelakskn u lagi2 tgh mlm.. x yah bgn bancuh susu hehehe selak dan pastu sambung tdo)
Selepas setahun lbh seronok sbb baby dah pandai.. leh main2 masa BF kewl!!
17. BF adalah suatu pengorbanan.. bukan mudah..
18. BF adalah lumrah manusia.. kalo x ape gunanye B kita :D



Kisah ini pula..

Dari Prof. Muhaya


"Saya berkesempatan utk bertemu dgn ibu kepada seorang ilmuwan agama (ustaz) yang tersohor pada masa kini. Melihatkan kpd kebolehan anaknya dalam menyampaikan dakwah, maka saya bertanya kepada ibunya, apakah rahsia beliau dalam mendidik si anak? Jawab si ibu, sewaktu si anak (ustaz) dilahirkan, beliau telah mengambil keputusan utk berhenti kerja bagi menumpukan sepenuh perhatian beliau utk menyusukan anaknya selama genap 2 tahun. Selain itu, pada setiap malam, apabila mereka suami isteri dikejutkan si anak utk menyusu, suami beliau akan turut sama bangun. Suaminya akan menyediakan susu kepadanya utk minum sambil beliau menyusukan anaknya itu. Suaminya tak benarkan beliau menyusu sambil baring. Sebaliknya, suaminya akan menyediakan belakang badannya utk beliau bersandar menyusukan anak sambil duduk dan memastikan keselesaan semasa menyusu. Bayangkan bagaimana emosi si isteri apabli setiap malam dilayan sebegitu oleh si suami"







Persoalannya siapakah ustaz yang dimaksudkan?? Beliau adalah Ustaz Don Daniyal Don Biyajid.. Ya Allah, semoga Muhammad Rayyan dapat membesar menjadi anak soleh. Ameen..


Yana berada di dalam komuniti yang tidak terlalu support bf. Bukan senang ya. Atas sebab itu, yana perlu kuat supaya misi yana tercapai.


Pada ibu2 yang mencari semangat dan kaunseling untuk bf boleh buka blog ni.. Sila copy paste ye sebab yana tak pandai masukkan link guna blogpress ni..



http://izzahazfar.blogspot.com/2011/03/apa-saya-mahu.html


Saya mahu anak-anak saya menyusu susu ibu,
susu yang tidak boleh dibeli dengan wang ringgit,
susu yang tidak mempunyai rasa yang sama setiap hari :)
susu yang mempunyai segala zat dan nutrien terbaik untuk anak-anak saya
susu yang penuh dengan rasa kasih, sayang dan cinta saya pada mereka





- Posted using BlogPress from my iPad

No comments: