Followers

Syahir - Emy Anniversary :)

My Lil Pumpkin..

Breastfeeding Milestones..

Lilypie Breastfeeding tickers

Sunday, April 10, 2011

Rajuk Hati Menanti Permata..


Assalamualaikum..

Baru-baru ni yana tengok rancangan Semanis Kurma yang dihoskan oleh Ustazah Siti Nurbayah di TV9..

Tajuknya sangat menarik iaitu Rajuk Hati Menanti Permata..






Pada yang bertahun-tahun menanti kehadiran permata hati atau yang pernah mengalami kehilangan permata sama ada keguguran atau apa saja pasti tahu bagaimana rasa sayu, sedih dan macam-macam rasa lagi.. Sakit fizikal akan hilang.. Tapi, sakit dan sayu di jiwa.. hanya yang pernah mengalami saja yang tahu bagaimana rasanya..







Yana pernah mengalami saat ni suatu masa dulu.. Memang sedih apabila zuriat yang dikandung, yang dibawa ke sana sini, yang bersatu dengan diri pergi sebelum dapat melihat dunia.. Pada yang pernah mengalaminya, faktor emosilah yang paling sukar dirawat.. Sampaikan bila melihat bayi orang lain pun boleh mengungat jiwa ini.. Boleh menitis air mata di situ juga.. Ermm..pada yang pernah mengalaminya pasti tahu apa yang yana rasa..



Tapi... Redhalah dengan setiap dugaan Allah itu kerana Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk setiap hambaNya. 


Rasulullah s.a.w bersabda;

"Demi zat yang jiwaku berada di tanganNya. Sesungguhnya, bayi yang keguguran itu akan membawa ibunya dengan tali pusarnya ke syurga jika ia mengharapkan pahala"   (H.R Ahmad, Ibnu Majah dan Ad-Darimi)



Rasulullah s.a.w bersabda;

"Sesungguhnya bayi yang keguguran itu memarahi Raab Azza Wa Jalla jika kedua orang tuanya dimasukkan ke dalam neraka. Kemudian, dikatakan kepada bayi yang keguguran tersebut, 'Masukkan kedua orang tuamu ke dalam syurga"
(H.R Ibnu Majah)



Bila yana tengok topik tersebut dalam rancangan Semanis Kurma.. Terimbau kembali memori dulu dan seperti yang yana katakan sebelum ini, Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk setiap hambaNya.. Tak semua dari kita punya jalan hidup yang sama.. Tak semua dari kita punya rezeki yang sama.. Ada yang cepat, ada yang lambat dan semuanya telah diatur dengan baik olehNya. Setiap yang diatur itu adalah yang terbaik untuk hambaNya..






Apa yang menarik perhatian yana mengenai topik dalam rancangan tersebut adalah pandangan dan pengalaman mereka yang pernah mengalaminya.. Yana kagum dengan ketabahan seorang ibu yang menanti kehadiran permata selama 12 tahun.. Tanpa putus asa berusaha, berdoa dan bertawakal. Akhirnya setelah lama menanti, ibu itu dikurniakan kembar 6.. Alhamdulillah.. Hikmah redha dan kesabarannya, Allah hadiahkan dengan zuriat yang ramai..


Ingat lagi kata-kata ni:

"Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari.. Dia datangkan hujan dan petir. Kita bersedih dan tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari.. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah.."


... Allah berikan kita kesusahan dan rintangan sebab Dia nak berikan kita kesenangan sekiranya kita tabah dan terus berusaha.. Bersangka baiklah pada Allah ...


Hikmah pada yana sepanjang masih belum punya zuriat.. Yana berpeluang menjaga dan memberi sepenuh perhatian pada adik-adik yana yang merupakan anak yatim.. Semoga ia berkekalan sampai bila-bila.. InsyaAllah.. Yana juga bersyukur kerana dikurniakan suami yang sangat penyayang dan sentiasa bersama dalam susah ataupun senang.. Alhamdulillah..






Pada mereka yang masih menanti permata hati.. Jangan terus melayan rajuk itu.. Terus berusaha, berikhtiar, berdoa dan bertawakal.. Pada yana sendiri, rajuk itu telah lama berlalu walaupun sakitnya masih berbaki.. Redha dan bertawakal.. Jika itu yang dilakukan, kamu pasti dapat merasai keajaibannya..


Hayatilah ayat Al-Quran di bawah..


"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat pahala dari kebajikan yang dikerjakannya dan dia mendapat siksa dari kejahatan yang diperbuatnya. (Mereka berdoa), "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami melakukan kesalahan. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebani kami dengan beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami dan rahmatilah kami. Engkaulah pelindung kami, maka tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir"
(Al-Baqarah:286) 



Wallahualam..


2 comments:

Mrs Lurve said...

tima kasih utk entry nie,
salam kenal dr sy.

Nur Ezqy said...


RM1/pcs strip ujian ovulation OPK (kesuburan)/pregnancy UPT (kehamilan).


blogshop: http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com

sms: 0122429082 (puan nor)
email: lovidoobidoo@gmail.com