Followers

Syahir - Emy Anniversary :)

My Lil Pumpkin..

Breastfeeding Milestones..

Lilypie Breastfeeding tickers

Tuesday, May 3, 2011

Dinner, 3rd part: Nasi Tomato dan Ayam Madu


Assalamualaikum..


Dinner malam ni pukul 6.30pm baru start masak.. hehehe.. Walaupun agak letih, tapi tiba2 mood rajin datang.. Bila dah rajin, mula nak masak itu ini.. Kalau mood malas datang, nak goreng telur sebiji pun rasa payahnyeee.. hehehe..


Menu malam ni hasil dari tunjuk ajar mak masa zaman bujang dulu.. Tapi, tetap tak boleh lawan nasi tomato air tangan mak.. Tambah pula bila mak buat ayam masak merah.. Sedappp tu.. 


NASI TOMATO



Bahan-bahan:

Beras Basmathi (Yana guna brand Faiza)
Bawang merah 8 ulas (dihiris)
Bawang putih 3 ulas (dihiris)
1 inci halia (dihiris)
Bunga lawang
Bunga cengkih
Buah pelaga
Kulit kayu manis
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan sos tomato
4 biji tomato segar (di hiris dadu)
Garam


Cara nak masak nasi tomato sangat senang.. :)

1. Beras lepas basuh, rendam dalam setengah jam
2. Di kuali, tumis bawang merah, bawang putih,
buah pelaga, bunga lawang, bunga cengkih 
dan kulit kayu manis sampai kekuningan..
3. Masukkan buah tomato dan sos tomato.
Bila dah masak, masukkan susu cair..
4. Lepas dah mendidih bolehlah masukkan
ke dalam rice cooker bersama beras tadi..
5. Janggan lupa masukkan garam dan gaulkan
kesemua bahan tadi bersama beras..
6. Sukatkan air dan bolehlah masuk dalam rice cooker.
(Jangan lupa sambil2 gaul masa masak tu)

~Dah siap, bolehlah di hias dengan bawang goreng~



AYAM MASAK MADU


Ayam masak madu sangat sesuai bersama nasi tomato..
Ayam masak merah atau masak kurma pun sesuai juga..


Bahan-bahan:

Ayam (basuh, potong2, tabur kunyit, 
garam dan sedikit kicap manis)
Bawang merah 5 ulas,(dikisar)
Bawang putih 3 ulas,(dikisar)
Satu sudu besar cili boh
3 sudu besar madu asli
2 sudu besar sos cili
Bawang besar dipotong bulat


Cara membuat:

1. Ayam digoreng dulu..
2. Di kuali lain, tumis bahan dikisar sehingga kekuningan dan
masukkan cili boh.. Masak sampai pecah minyak
3. Masukkan madu, sos cili, air + ayam yang digoreng tadi....
4. Bila kuah dah mendidih, masukkan garam 
dan bawang yang dipotong bulat..

SIAP!! senang je kan..



JELATAH


Jelatah paling senang nak buat..
Ni pun mak yana ajarkan.. Sedap 
makan dengan nasi tomato


Bahan:bahan:

1 batang timun
Sebiji tomato
Bawang besar seulas
Sebiji buah epal
Cili Merah
Sos cili
Sos tomato
Sos tiram
Serbuk lada hitam
Garam


Cara nak buat dia paling senang iaitu... :)

Campur semua bahan dan gaulkan (guna sudu ye..)

SIAP!! :)


Dah siap masak.. Walaupun yana letih sangat tapi hilang semua rasa tu bila tengok encik suami makan dengan penuh berselera.. hehehe..

No comments: