Followers

Syahir - Emy Anniversary :)

My Lil Pumpkin..

Breastfeeding Milestones..

Lilypie Breastfeeding tickers

Friday, November 26, 2010

Miss you so much abah..


Assalamualaikum..


If I had my life to do over,
I'd have chosen you to be my dad once more. 
Even if it meant losing you again,
It's worth all the tears in the world. 
You were my sunshine when skies were gray.
I loved you and honored you; 
You took all my tears away.
I was happy to be with you, 
Proud to be your little girl.
Sometimes we would argue, 
But to me you meant the world.
Your love was always pure; 
You treated me as your own.
Your time seemed all too short and I feel so alone. 
What can I take from this?
My heart is completely crushed. 
But nothing loved is ever lost
-And you are loved so much


Hari ni lewat yana balik dari keje.. Otw balik, yana dapat tahu pasal khabar seorang sahabat yana yang ayahnya sedang sakit. Agak teruk juga sakitnya dan sahabat yana mohon agar sama-sama mendoakan ayahnya.






Tiba-tiba datang kembali kenangan bersama abah yana yang telah kembali ke rahmatullah pada 12 Ogos 2009. Tiba-tiba, kuat sangat rasa rindu dalam hati ni. Masih ingat lagi saat-saat indah bersama abah..


Abah yana memang seorang yang tegas terutama dalam pelajaran anak-anaknya . Masa yana sekolah dulu, selagi tak dapat hafal sifir, selagi tu yana tak boleh tengok TV. Disebabkan ketegasan itulah, dapat yana menjejakkan kaki ke universiti sampai ke peringkat sekarang. Terima kasih abah..


Abah pun pandai sangat masak. Sampai sekarang, yana dengan adik-adik selalu cakap.. Rindu nak makan char koey teow abah buat.. Rindu nak makan laksa goreng abah buat..Rindu nak makan murtabak durian abah buat.. Kalau mak, yana atau adik-adik demam.. Abah selalu masakkan sup ikan merah panas-panas supaya cepat surut panas badan. Masakan abah memang sangat sedap.. Abah happy sangat bila tengok mak dan anak-anaknya berselera makan masakannya..


Masa yana sekolah rendah.. Abah lah yang hantar yana pagi-pagi dengan motornya yang masih ada sampai sekarang. Masa sekolah menengah..Yana pergi sekolah naik bas. Tapi kadang-kadang terlewat bangun, terlepas juga bas.. Abah lah yang akan hantar yana ke sekolah sambil membebel supaya belajar tepati waktu. Sampai sekarang yana ingat setiap pesanan abah tu.. Sampai masa di universiti pun, kawan-kawan semua balik kampung naik bas. Tapi yana..abah jemput di universiti.. Abah tak bagi yana balik sorang-sorang naik bas.. Bila sambung Master, abah bagi yana kereta supaya senang bergerak untuk buat research, pergi dan balik kampus.. Errmm... I have been my 'daddy's little princess' always even after i was grown and married..






Bila yana dapat masuk Universiti.. Abah lah insan yang paling gembira. Abah selalu kata.. Tu lah salah satu dari impian dia.. Nak tengok anak-anaknya belajar tinggi-tinggi.. Masa di universiti.. Bila bulan puasa.. Abah selalu hantar makan untuk berbuka pada yana sebab ofisnya dekat je dengan universiti yana belajar. Yana tak pernah suruh abah hantarkan makanan. Tapi abah belikan juga., bukan sahaja pada yana, tapi untuk roomate yana sekali..Ramai kawan-kawan yana yang kenal dengan pakcik Taha..


Bila yana dah nak grad.. Nampak riak bangga dan gembira di wajah abah bila melihat yana sarungkan jubah konvo. Terbalas sudah usaha abah menyekolahkan yana selama ni.. Terima kasih abah, mak.. Abah juga sempat mewalikan yana masa yana kahwin. Tapi.. Takdir penentu segalanya.. Abah yana meninggal dunia tiga bulan selepas tu. Abah tak sempat tengok yana menyarung sekali lagi jubah konvo masa yana grad Master dan tak sempat tengok bakal cucunya. 


Masih kuat lagi ingatan yana pada malam 11hb Ogos 2009. Abah pulang kerja dengan mak macam biasa. Tak nampak apa yang beza petang tu. Yana pun kebetulan ada di kampung masa tu sebab yana ada perjumpaan di universiti (tak habis Master lagi masa tu).. Abah nampak sihat sangat.. Abah dengan yana sama-sama di dapur uruskan untuk masak kari ayam malam tu. Semuanya nampak biasa.. Tak ada apa yang pelik pun. Cuma abah nampak agak pendiam malam tu. Sekali-sekala yana terpandang abah seolah-olah termenung sorang-sorang di buaian laman luar rumah. 


Paginya 12hb Ogos 2009, selepas subuh dan semasa semua orang sedang sibuk bersiap untuk pergi kerja dan adik-adik nak ke sekolah.. Yana pun sedang bersiap untuk ke universiti.. Tiba-tiba yana terdengar mak dan adik perempuan yana menjerit dari tingkat bawah..  Dari tingkat atas, yana dengar.. Diorang kata abah jatuh toilet.. Cepat-cepat yana turun dan terkejut sangat bila nampak abah dah terbaring atas lantai toilet.. Tapi, abah masih boleh buka mata. Dalam hati yana.. hanya berdoa semoga takde apa-apa yang teruk berlaku pada abah.. Yana dan adik-adik berlari minta bantuan pada jiran dan mereka bawa abah ke hospital yang berhampiran. 






7pm, 12 Ogos 2009.. Perginya abah buat selamanya.. They say..he died of a stroke.. He was very young.. only 55, and it was a complete shock to me, my mom, my sister and my brothers. I am having a really hard time dealing with it. I think about him almost constantly. I'm getting through it though with the support of my husband. Its been nearly a years since he died but i'm still working through it. It will take time for me to be totally happy and able to accept it fully.



Semoga roh abah sentiasa dicucuri rahmatNya
AL-FATIHAH buat Allahyarham Taha Hsni Hj Zaini..



ps: semalam dah tulis..tp hari ni, masuk ofis  baru sempat postkan..

 

11 comments:

peni anani said...

sedihnye... sabar ek wak... awak masih beruntung krn dpt kenal dgn abah awk... peni tak kenal langsung... abah peni meninggal mase peni umur 1tahun dalam kemalangan j.raya....smpai sekarang peni tade langsung memori kwujudan seorang abah..

~ L.Y.A.N.A~ said...

Peni..sorry for you.. sabar ye.. masing2 ada kisah tersendiri.. hanya Tuhan yg tahu hikmah di sebalik setiap kejadian.. sama2 kita doakan utk mereka yg telah pergi..

peni anani said...

ok amin... hehehe..

HAZWAN17 said...

doakan untuk mereka yang telah tiada...al-fatihah

~ L.Y.A.N.A~ said...

AL-FATIHAH.. ameen.. terima ksh hazwan :)

AesyaZealous said...

sabar ek.

Szan said...

al-fatihah.

Hanis Azla said...

Alfatihah dan salam takziah juga.. sedih sgt baca n3 ni.. semoga arwah ditempatkan bersama org2 yg beriman di sana.. akak pun dah takde ayah... even since i'm 9... miss him so much.

Asma Haha said...

Satu... kasih yg abadi
Tiada tandingi dia yang satu
Dua... sayang berpanjangan
Membawa ke syurga kasihnya ibu

Tiga... lapar dan dahaga
Rela berpayahan setianya ayah
Empat... mudah kau ketemu
Berhati selalu beza antara
Kasih dan kekasih

Ibu kuingat dahulu
Menyisir rambut ku kemas selalu
Ayah menghantar ke sekolah
Bergunalah ilmu bila dewasa

Sayang dengar lagu ini
Untuk kau sandarkan buat pedoman
Jangan manis terus ditelan
Pahit terus dibuang... itu bidalan
Harus kau renungkan


Semoga roh arwah dicucuri rahmat..aminn

~ L.Y.A.N.A~ said...

Terima kasih semua :)

nadzirah aqilah said...

al-fatihah.. semoga rohnya dicucuri rahmat dan di tempatkan bersama insan-insan yang soleh.. amin...